Gymnasiet

Framtidsfokus - Megastäder, dekorativ bild

Här har vi samlat filmer inom hållbar utveckling som passar för gymnasiet.
Filmerna rekommenderas i flera olika ämnen från SO och NO till och Hem-och konsumentkunskap.

samhällskunskap
Framtidsfokus – artificiell intelligens

Industrier förändras i snabb takt när nya teknologier kombineras. Det gäller artificiell intelligens, 3D-skrivare, robotteknik, genetik, medicinsk bildvetenskap och Big Data. Den fjärde industriella revolutionen är här och ger ännu fler produktivitetsvinster än de tidigare. Skillnaden nu är att förändringen skär genom hela ekonomin. En dators lärande överförs till andra datorer i ett accelererat lärande. Arbeten i tjänstesektorn berörs inom t.ex. ekonomi, men också kreativa yrken. Förändringarna blir omfattande. Inom sjukvården ser vi redan fördelar då nya bildanalyser analyserar malignt melanom bättre än expertläkare. Samtidigt är risken för arbetslöshet och ökade inkomstklyftor överhängande.

geografi
Forskning pågår – Klimatforskarna på Svalbard

Klimatets förändringar kan upplevas som dystra, men det finns hopp! Den sympatiska forskaren Claudia Mohr och hennes team från Stockholms universitet arbetar med att mäta partiklar i luften med hjälp av ett nätverk apparater utspridda i världen. Figaro, som deras maskin heter, ska till världens nordligaste bosättning i Arktis på berget Seppling. Där är det kallt och det ger utmaningar. Teamet får under två veckor lösa många tekniska problem innan de tryggt kan lämna Figaro till att samla in data under ett år. Datan ska sen berätta vilka partiklar som finns i luften och vilka som är utsläpp från mänsklig verksamhet. Men även undersöka vilka partiklar som är bra för att begränsa uppvärmningen av jordens atmosfär. Ju mer underlag som finns desto bättre kan vi förstå klimatets system.

drama
Kapernaum

Tolvårige Zain står inför domaren i rättssalen med ett bestämt ansiktsuttryck - han vill stämma sina föräldrar för att de satt honom till världen. Vare sig Zain eller hans många syskon hinner med att vara barn i den hårda tillvaron i dagens Beirut, och när hans syster giftes bort som 11-åring fick han nog och rymde hemifrån. Zains dröm är att hitta en värdig tillvaro - kanske i ett annat land. Den snälla städerskan Rahil låter honom flytta in hos henne och ta hand om hennes älskade babypojke Yonas. När Rahil plötsligt försvinner får Zain nytta av sitt mod och sin uppfinningsrikedom, men hur länge kan han skydda sig och lille Yonas i en värld där barnen alltid är de mest utsatta? Oscarsnominerade Kapernaum gör ett segertåg över världen - alla berörs av lille Zain Al Rafeeas otroliga insats i rollen som gatupojken som vägrar ge upp.