Spelfilm plus Drama/komedi

Captain Fantastic

En skog. En hjort. Plötsligt framträder ett leransikte. Det är en människa, blickstilla, kamouflerad för jakt. Där i USA:s vildmark bor en hel familj. En pappa, som har valt att uppfostra sina barn avskurna från civilisationen, och hans sex vältränade barn. Barnen vet allt om att överleva i skogen men inget om vardagen i samhället. Alla är mycket kultiverade och lärda. De tränar, läser, diskuterar och spelar instrument. Men när en tråkig nyhet når dem åker de till staden för första gången på tio år.

Den mycket intressanta filmen bjuder på svart komik och öppnar för diskussion om konsumtion, religion, undervisning, föräldraskap och människans förmåga att lära. Tänk upplysningen och Jean Jaques Rosseaus Émile, fast nutida.

Rekommederas för högstadiet och gymnasiet. I filmen klarar sig pappan och barnen med få saker. Har du själv saker hemma som du inte kan vara utan? Och sådant som inte har någon funktion?

Detta avsnitt berör globala målen 12: Hållbar konsumtion och produktion.

Globala målen - konsumtion och produktion

Styr ekonomi utvecklingen på jorden? Kan politiska styrmedel påverka utvecklingen? Kan nya tjänster och teknisk utveckling bidra till en hållbar tillväxt? Vad mer behövs?

Globala målen

• Originaltitel: Captain Fantastic