Utbildningsfilm Samhällskunskap

Våra olika livsvillkor

Noelia och Secret. De två små babyflickorna föddes 2005 i ekonomiskt utsatta familjer på två olika kontinenter. Secret föddes strax efter inbördeskriget i Liberia. Noelia föddes i Bolivia. Vi följde dem under det första året av deras liv och återvände sedan för att träffa dem igen några år senare. Hur är situationen i respektive land? Vad har förändrats? Hur mycket av våra öden bestäms av födseln? På vilket sätt berörs dessa barn av rättigheterna i Barnkonventionen?

Tips - arbeta med målen i samhällskunskap från centrala innehållet och syftesdelen för högstadiet och gymnasiet, som berör samhällsresurser, fördelning, mänskliga rättigheter, hur individ och samhälle påverkar varandra, orsaker och konsekvenser av fattigdom med mera.

Film rekommenderas för högstadiet i åk 8, 9 och gymnasiet i samhällskunskap 1a1.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2018