Högstadiet/Gymnasiet

Persepolis - filmbild
Bild ur filmen Persepolis

För högstadiet och gymnasiet finns den inspirerande dokumentärfilmen Sonita om en afghansk rappares kamp för att inte bli bortgiftmen även fantastiska spelfilmer som tunisiska Papicha, spanska Carmen och Lola om en romsk tjej som blir kär i en annan tjej just när hon ska bli bortgift, turkiska Mustang och det brittiska spännande dramat Suffragette.

Den briljanta och tankeväckande dokumentärfilmen I Am Not Your Negro är också ett måste att nämna eftersom filmen ger en bakgrund till mördade medborgarrättsledare under 1900-talet, vilket i sin tur ger en insikt om diskrimering och polisvåld i USA i dag.

Naturligtvis är det ovan nämnda bara ett axplock från det intressanta urvalet nedan. Handledningar finns till många av filmerna.

drama
John Hron

Västsverige, sommaren 1995. En våg av nynazistiska våldsdåd sveper över landet. Filmen ”John Hron” är den sanna historien om en 14-årig kille från det lilla samhället Kode i Kungälv. När John försvarar en elev i skolan dras han snart in i en dispyt med mobbaren. Konflikten eskalerar och orsakar spänningar mellan John och hans vänner. Det hela kastar en skugga över Johns planer för en framtida motorcykelsemester med sin flickvän och hans träning för de nationella kanotmästerskapen. Medan John försöker vinna tillbaka sina vänner, går mobbaren med i ett våldsamt gäng med nynazister. För sina heroiska insatser blev John Hron ett välkänt namn och han har haft en stor inverkan på Sverige än i dag. Filmen ”John Hron” blev den mest sedda svenska biofilmen sommaren 2016.