Utbildningsfilm Biologi/samhällskunskap

Abort – bakslag i Europa

Abort är något européerna hade kommit att betrakta som en grundläggande rättighet. Ryssland var först med att tillåta abort år 1920, men vad händer nu? Över hela Europa finns det rörelser som är emot aborträtten. Samvetsvägrare och lobbyister påverkar i det fördolda. Vad kommer hända i framtiden? Kommer rätten till säker abort att försvinna? Kvinnorna från 60- och 70-talet är nu mormödrar som ser sina döttrar och barnbarn möta denna motgång i en rättighet som de kämpat för i sina unga år.

Abortmotståndarna har gjort erövringar genom att behärska sociala nätverk, manövrera i Europas maktkorridorer och dra nytta av hemlig finansiering från USA. Med intressanta upplysningar får vi följa den nya vågen av abortkamp från Italien, Ungern, Frankrike, Portugal, Ryssland, Spanien, Polen samt i EU:s högsäte i Bryssel.

Lämplig i ämnet svenska inom MIK-frågor.