Spelfilm plus Drama/krig

Vi ses igen, barn

Mitt under andra världskriget, i det ockuperade Frankrike, uppstår en stark vänskap mellan de två eleverna Julien och Jean på en katolsk internatskola. När det står klart att den ena försöker fly undan nazismens tyranni finns en livsfarlig hemlighet som hotar att förinta idyllen.

Regissören Louis Malles personliga berättelse, som bygger på hans egna traumatiska minnen från en uppväxt i nazismens skugga. filmen skulle komma att bli hans viktigaste och mest älskade skapelse.

”Relationen mellan de två barn som spelar huvudkaraktärerna och deras försök att förstå det ogreppbara är svår att ta på men omedelbar i sin verkan. En enkel, men stor film. ” Odd Broddesson, Helsingborgs Dagblad

• Originaltitel: Au revoir les enfants
  • Produktionsland: Frankrike, Tyskland, Italien