Spelfilm plus Drama

Mustang

Några flickor i skoluniform pratar, skrattar och promenerar i vildvuxen grönska. Senare skojar de med några skolpojkar på stranden i vattnet med kläderna på. Den oskuldsfulla leken blir skandal när skvaller får fäste i den turkiska byn. Plötsligt är de fem systrarna strängt kontrollerade. Även den yngsta får bära särk ”i skitfärger”. Snart blir de inlåsta i hemmet av farbrodern. Sedan bortgifta, en efter en. Men några systrar kämpar emot.

En oupphörligt spännande filmpärla på temat hederskultur med ypperlig regi av en skicklig debuterande kvinnlig regissör och manusförfattare.

Trailer

Filmen har vunnit priser över hela världen och Oscarsnominerades 2016 som Frankrikes bidrag, men redan tidigare hade filmen vunnit det franska priset César för bästa film 2016 samt pris i Cannes och publikpriset vid Stockholms filmfestival 2015.

A-märkt film ikon  A-märkt film

• Produktionsland: Frankrike/Tyskland/Turkiet