Mellanstadiet

The Gunpowder Plot,  dekorativ bild
Bild ur utbildningsfilmen: The Gunpowder Plot

Med dessa engelska filmer kan ni i klassen se, lyssna, läsa och lära på ett roligt sätt. Här får eleven höra enklare språk i olika sammanhang och med de tilltalande filmerna kan ni få riktigt kul. Bra också att kunna stanna mitt i filmen och repetera tillsammans eller bara lyssna igen och träna efteråt.

Vi har många bra filmer med långsamt tal, klockträning med material till, samt flera serier med olika inriktning. Alla filmer är även utmärkta att kombinera med andra skolämnen och har valbar engelsk text. Nedan ger vi förslag på skolämnen i samband med serierna.

De första filmerna är en mix av enskilda filmer och ligger i bokstavsordning.

Längst ner ser du olika serier där:

• Earth savers handlar om olika människor på olika platser på jorden som på något sätt gjort ett val för att hjälpa en organism eller ekosystem. (bi och ge)
  • Telling tales är korta klassiska sagor i ny upptappning. (sv)
  • Just so Darwin är sagor som på ett eller annat vis lyfter någon av Charles Darwins evolutionsteorier. (bi)
  • Ozmo leker med grammatik och ord genom muppshow och tecknade sketcher.