Gymnasiet

Dr. Bird’s Advice for Sad Poets, dekorativ bild
Bild ur spelfilmen: Dr. Bird’s Advice for Sad Poets

Träna eleverna i engelska genom att använda film med tal och valbar engelsk text. Från Film och Skola - Spelfilm plus rekommenderar vi varmt spelfilmerna:

– Captain Fantastic, en briljant fim med svart komik som öppnar för diskussion om konsumtion, religion och undervisning. Passar i ENG, SH, RE.
– Dr. Bird´s Advice for Sad Poets, ett fantasifullt, tonårsdrama och      kärlekshistoria med psykisk ohälsa-perspektiv. Passar i ENG , PSY.
– Fishermans Friends - brittiskt småputtrig feel good. Verklighetsbaserad.
Passar i ENG, MU.

På Film och Skola -  Utbildningsfilm rekommenderas emigrantdokumentären A One Way Ticket to America eller varför inte uppmuntra eleverna att skriva karaktärernas tankar eller tänkbara repliker till den snillrika actionkomedin och stumfilmen Fart, flickor och faror, Chaplins roliga och tänkvärda Emigranten eller geniala Lugna gatan?

Tips - ämnesintegrera filmerna:

• Animal farm - en analys om Orwells Animal Farm på temat ryska revolutionen och klassiskt litterärt verk (sh, sv)
  • Poetry - Short forms om olika poesiformer. (sv, bild, moderna språk)
  • A Trip to England och England: Things You Should Know tar upp grundläggande kunskaper om England. (ge)
  • Kortfilmerna Claustrophobia (om sorg efter självmord) och Mind my Mind (underbart skildrat om autism och kärlek). Båda kan passa i värdegrundsarbete eller inom vård- och omsorgsprogram.