Lågstadiet

Bild ur filmen Lill-Zlatan och morbror raring

Nedan finns filmer om genus, normer, jämställdhet och rättvisa. Använd gärna handledningarna till filmerna!

Spelfilmen Lill-Zlatan och morbror raring är baserad på Pija Lindenbaums roliga bok med samma namn (2006). Filmatiseringen handlar om svartsjuka men också om genus på ett normbrytande och humoristiskt sätt. Handledningen är anpassad från förskola till åk 5.

Vi har även kortfilmer som visar hur pojkar bör få leka utan hämmande könsnormer. För yngre: Prinsesspojken, med tankar om hur man blir stark och vågar stå för sin vilja. Passar förskola, 6-års och åk 1. För äldre: Machopojkar som tar sig an könsnormer i sportsammanhang och fungerar från åk 3 och mellanstadiet.

Faktafilmerna Grejen med demokrati: Jämställdhet och Globala målen för barn — mål 5, förklarar vad jämställdhet är på ett övergripande sätt. Programmen #vembryrsig och Intersexbarn – att leva med två kön tar upp olika aspekter kring genusfrågor och könstillhörighet och kan passa från åk 3. Men rekommendationen är alltid att pedagogen ser filmen före visning i klassen.