Förskolan

bild ur filmen Prinsesspojken
Bild ur filmen Prinsesspojken

Nedan rekommenderas filmer om genus, normer, jämställdhet och rättvisa  Använd gärna handledningarna till filmerna!

Spelfilmen Lill-Zlatan och morbror raring är baserad på Pija Lindenbaums roliga bok med samma namn (2006). Filmatiseringen handlar om svartsjuka men också om genus på ett normbrytande och humoristiskt sätt.

I den mångfalt prisbelönade kortfilmen Prinsesspojken finns också funderingar om könsnormer och om att vara stark och våga stå för sin vilja och åsikt.

Dessutom — vi ska vara glada och stolta över vår kropp, även de ädlare delarna. Se därför det underbara avsnittet Snoppen och snippan i serien Bacillakuten!

Till sist en film för pedagoger: Han, hon hen – ett genusmedvetet synsätt som handlar om genuspedagogik på en svensk förskola.