Utbildningsfilm Biologi

Intersexbarn – att leva med två kön

Intersex betyder att man är både pojke och flicka samtidigt. Men många vet inte vad det är. En av 90 personer föds med en kropp som har manliga och kvinnliga drag. Människor håller det ofta hemligt och det kan orsaka trauma och skada. Om könsorganen vid födseln inte tydligt visar om barnet är pojke eller flicka kan en operation "göra" dem till pojke eller flicka. Ibland görs fel val ...

Wen Long, opererades inte. Och familjen höll inte intersex hemligt. Filmaren tänker därför att hon är en liten pionjär inom intersexuella mänskliga rättigheter. Wens önskan är att hela världen ska veta vad intersex är, så att hon inte hela tiden behöver förklara det.

"Som intersexperson vet du inte om du ska vara med flickorna eller pojkarna. Det är problemet. Man vet inte var man hör hemma."

"Man kan välja, men måste inte."