Utbildningsfilm Värdegrund

Skoldiscot

Det är skoldisco och Kevin sneglar bort över dansgolvet. Innerst inne vill Kevin också vara där, men han tycker det är svårt att fråga personen han gillar om lov. Med stor igenkänning skildras osäkerheten och pirret i magen inför det första steget. Vad säger man och är det okej att tycka om vem man vill?

Tips - diskutera grupptryck och normer med eleverna och ta hjälp av handledningen!
Filmen rekommenderas varmt för mellanstadiet åk 4,5,6 i ämnena svenska och mentorskap.

Filmen vann BUFF:s pris på Novemberfestivalen 2018, och har även vunnit pris på flera internationella kortfilmsfestivaler.

BUFF:s motivering:
”En välgjord film på ett universellt tema som med stor igenkänning skildrar hur svårt det kan vara att våga visa vem en tycker om. En film om vänskap, kärlek och om att våga ta det viktiga steget. En film som alla borde få se och bli peppade av.”