Utbildningsfilm Genus

Prinsesspojken

Ett syskonpar delar sovrum där ena halvan av rummet är blå och den andra halvan är rosa. Systern har leksaker och kläder som brodern är väldigt förtjust i. En dag får brodern ett paket som gör att han också kan klä sig precis som han vill.

Vad leker du med för leksaker och varför just dem? De barn, små som stora, som ser denna film får verkligen en tankeställare över sina val och sina intryck i livet. Att betrakta denna flerfaldigt belönade film ger tittaren genusperspektiv på samhället samt ett varmt leende på läpparna. Filmen har under 2017 och 2018 spelats på 36 kortfilmsfestivaler samt turnerat med BUFF (Barn- och ungdomsfilmfestival).

• Produktionsland: Sverige
  • Regissör: Sosi Chamoun