Utbildningsfilm Biologi

Min oro – mobbad

Jake berättar
Fram till sjuårsåldern var Jake lycklig. Men föräldrarna skildes, huset såldes, och Jake började ny skola. Där blev han svårt mobbad. Vad han än gjorde möttes han av elakhet. Ingen visste hur illa det var och Jake skämdes och tänkte att folk skulle tro att han ljög om han berättade. Till slut kände han sig inte trygg ens hemma. Det pågick i två-tre år och Jake trodde att det skulle vara för evigt. Men så gick Jake gick med i hemvärnet och där fanns ingen mobbning. Nu har han vänner och vill hjälpa andra så att mobbning minskar.

”Jag vill göra folk medvetna om mobbning så att jag får folk att inse vad de gör med människor.”

I den animerade brittiska serien Min oro berättar barn med egna ord, uppriktigt, om känsliga och svåra händelser som har fått dem att må dåligt. Vi får veta vad som hände, hur de mådde och hur det så småningom blev bättre.

• Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2017