Utbildningsfilm Värdegrund

Vän eller fiende – en film om tjejer och mobbning

Vad gör man som ung tjej, ny på skolan, om dem man lärt känna vänder sig mot en? När är saker på lek och när blir det mobbning? När Ida börjar en ny skola i sjuan får hon snabbt två bästisar, Rebecca och Sofie. Men vänskapen urartar när Ida får för mycket uppmärksamhet. Särskilt när Jacke och Ida tycks finna varandra. Svartsjukan och avunden växer i klassen och Idas omvärld blir alltmer fientlig – samtidigt som hennes egen inre kamp växer. Filmen vill visa att vi alla har ett ansvar, och att det är summan av hur vi alla beter oss mot varandra som får människor att må bra eller i värsta fall tappa livslusten. Den vill också visa att det alltid finns en möjlighet till försoning och att vända en negativ spiral.