Filmnavet Samhällskunskap

#vembryrsig – vithetsnormen, fysiskt våld, golare

Den här filmen innehåller följande teman:

VITHETSNORMEN En grupp elever sitter och snackar. Vi får höra deras olika fördomar och tankar då de pratar om en mörkhyad klasskamrat.

FYSISKT VÅLD En kille hoppar hopprep med tjejerna. Några killar går förbi och kallar honom för bög och hotar med att ge honom stryk.

GOLARE En elev råkar av misstag visa att hon har blåmärken på kroppen. Hon vill inte berätta vad som hänt varken för kompisen eller någon vuxen. Åskådarperspektivet är ett genomgående tema i filmerna och tittaren tränas i att gå ifrån en passiv åskådare till en aktiv åskådare genom att agera proaktivt och aktivt vid våldssituationer, såsom trakasserier, kränkningar, utfrysning, skojbråk m.m. i skolan, hemma och på nätet.

Filmerna belyser vikten av att ständigt jobba normkritiskt och att upptäcka vilka begränsande normer som finns på skolan och på nätet– som gör att människor inte kan vara de personer de vill vara, samt syftar till att förändra de normer som skapar diskriminering, utsatthet och exkludering. Samtalsmetoden som är kopplad till filmerna bygger på Tom Andersens samtalsmodell reflekterande team (Andersen, 2011) där metanivån – ”att tänka om sitt eget tänkande” – kring filmernas teman nås genom metoden.

#vembryrsig är en främjande och förebyggande filmserie mot våld, fysiskt, psykiskt och sexuellt, som barn och unga möter i skolan och på nätet. Filmerna syftar till att öka medvetenheten om vad våld är samt vilka konsekvenser våld har och att vi alla kan göra något för att minska på våldet. I materialet ingår en omfattande lärarhandledning. Filmerna innehåller dramatiserade scener utifrån olika teman. I filmen får vi också veta mer om vad begreppet Våld betyder. Värdegrundsexpert Mattias Ågren förklarar begrepp. Vad kan vi göra som åskådare? Filmscenerna avslutas med ett inslag där ungdomar resonerar kring händelserna i filmen samt diskuterar frågor om olika former av våld och dess konsekvenser från ett åskådarperspektiv utifrån frågor som:

• Vad vill filmen visa?
  • Vilka känslor får du när du ser detta?
  • Vad är våld?
  • Vilka åskådare finns i filmen?
  • Vad skulle du som åskådare kunna göra?
  • Vad gör oss till passiva eller aktiva åskådare?