Utbildningsfilm Biologi

Min oro – anorexi

Kirsty berättar
I lågstadiet var Kirsty blyg. Hon pratade bara med andra när de sade något till henne. I fyran försökte hon vara mer framåt. Men egentligen oroade hon sig över att andra skulle prata om henne. Kirsty slutade äta i skolan och fixerade sig vid att gå ned i vikt. Klasskompisar blev rädda att prata med henne om vikt och de som försökte misslyckades. Kirsty blev allt smalare. Till slut hamnade Kirsty på sjukhus. Sedan blev hon bättre och kom tillbaka till skolan och anorexin hade inte längre kontroll över henne. Kirsty var inte längre rädd för att göra vad hon ville.

”Jag gick från att inte ens orka läsa en bok till att engagera mig i vad andra gjorde."

I den animerade brittiska serien Min oro berättar barn med egna ord, uppriktigt, om känsliga och svåra händelser som har fått dem att må dåligt. Vi får veta vad som hände, hur de mådde och hur det så småningom blev bättre.

• Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2017