Utbildningsfilm Värdegrund

Vanheder

Veckans sista lektion. Precis innan helgens ledighet kapas lektionen av Niclas som ska byta skola efter att ha uthärdat flera års mobbning. Nu kräver han en förklaring.

En stark film om skuld, civilkurage och svek. En kortfilm för religion, svenska, mentorskap och värdegrundsarbete i åk 7,8,9 samt gymnasiet.

Stephane Mounkassa och Stefan Sundins "Vanheder" handlar om mobbning och att våga säga ifrån när någon blir utsatt. Filmskaparna menar att mobbningskulturen har blivit hårdare sedan dess. – När vi gick i skolan fick folk någon slags frizon när de kom hem. Idag, med sociala medier, blir folk mobbade 24/7, säger Stefan Sundin.

Filmen har blivit uttagen till 19 kortfilmfestivaler runtom i världen!