Utbildningsfilm Biologi

Min oro – depression och OCD

Annabel berättar
Annabel var lycklig. Allt gick bra i skolan, med bästa vännen och kompisar. Men styvpappan, som var som hennes riktig pappa, flyttade. Livet blev jobbigt.  I femman, efter flytt, i nya skolan drog sig Annabel undan och tappade självförtroendet. Hon utvecklade ett tvångsmässigt rörelsetics och skämdes. Allt blev värre under en treårsperiod tills Annabel träffade en terapeut och fick en diagnos. Det hjälpte att prata om hur hon mådde. Annabel var inte ensam för det visade sig att många har samma diagnos.

”Det hjälpte att prata om hur jag mådde."

I den animerade brittiska serien Min oro berättar barn med egna ord, uppriktigt, om känsliga och svåra händelser som har fått dem att må dåligt. Vi får veta vad som hände, hur de mådde och hur det så småningom blev bättre.

• Produktionsland: Storbritannien
  • Produktionsår: 2017