Utbildningsfilm Värdegrund

Tonåring om mobbning

Ryan berättar
Ryan växer upp i ett deprimerande och hårt område som inte är multikulturellt. Han har mörkare hy än andra och ingen manlig förebild. De första skolåren präglas av få vänner men sen börjar mobbningen med fysiskt våld och nedsättande uttryck. Hemma, där det ska vara varmt och uppmuntrande, fortsätter dagen med mammans förnedrande. Det här är en mörk period som präglar Ryan. För att överleva skapar han senare ett alterego med snobbig stil. Som han till slut inte orkar upprätthålla. Ryan blir deprimerad och ligger hemma i fosterställning. Räddningen blir mormors syster som erbjuder ett tryggt hem och sedan terapi på CAHMS (motsvarighet till BUP).

• ”Att skapa en god självbild genom andras elaka ögon är svårt.”

Tonåring om... är en animerad dokumentärserie med fristående avsnitt där ungdomar berättar om svåra händelser som de fått tackla under sin uppväxt. Berättelserna initieras med hur problemen började och hur det sen var att leva med det, tills det gick utför... Men varje historia avslutas med en positiv känsla som växer fram när de fått stöd.
En serie i tidens anda där psykisk hälsa lyfts mer och mer på skolors agenda.

Globala målen - god hälsa och välbefinnande

Denna film berör det globala målet 3: God hälsa och välbefinnande: Säkerställa hälsosamma liv och främja välbefinnande för alla i alla åldrar

Globala målen