Utbildningsfilm Biologi

OM – fobier

Alexia frågar Kim varför hon är rädd för djupt vatten. Kim berättar att rädsla är en skyddsmekanism som vi får när vi möter faror eller en ovan situation. De flesta är rädda för något. Rädsla är inte ett tecken på svaghet, för känslan kan varna oss så att vi skyddar oss själva. Men vissa rädslor överdrivna, om man är rädd, fast det inte finns något att vara rädd för. Det är då de kallas för fobier. Det finns många olika fobier som agrofobi - rädsla för folkmassor, klaustrofobi - rädsla för små utrymmen eller araknofobi - rädsla för spindlar. Fobi räknas som en sjukdom och det finns medicin. Men terapi kan också hjälpa och med övningar kan man lära sig att hantera sina känslor.

Kim är en glad kille som sitter i rullstol och har en allvetande digital kompis vid namn Omni. Tillsammans förklarar de på ett tydligt och enkelt sätt vanliga funktionsnedsättningar -variationer.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2022