Utbildningsfilm Biologi

OM – autism

Selma frågar Kim vad autism är. Personer med autism beter sig inte alltid som andra. Det kan bero på att autistiska personer uppfattar världen och omgivningen annorlunda. De kan bli rädda eller arga av starka ljud eller vanlig kroppskontakt. Så det är viktigt att visa hänsyn. Det kan vara svårt att prata för de kan titta bort, som om de inte lyssnar. Men de kan också ha svårt att göra sig förstådda och förstå andra. Som att läsa av ansiktsuttryck eller förstå bildliga uttryck, som "en räv bakom örat". Då kan de tro att man faktiskt har en räv bakom örat!

Kim är en glad kille som sitter i rullstol och har en allvetande digital kompis vid namn Omni. Tillsammans förklarar de på ett tydligt och enkelt sätt vanliga funktionsnedsättningar -variationer.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2022