Utbildningsfilm Biologi

OM – Downs syndrom

Leo frågar Kim hur man får Downs syndrom? Syndromet är inte en sjukdom och smittar inte. Downs syndrom är en genetisk förändring. Våra genetiska drag, flicka – pojke, lång – kort, bestäms av våra kromosomer. Kromosomer är pyttesmå trådlika strukturer i kroppens alla celler. Vi har vanligen 23 par i oss. Fast de med Downs Syndrom har en extra kromosom. Det gör att de brukar ha rundare ansikten, mandelformade ögon och ofta inlärningssvårigheter. Därför är det bra att få utvecklas i sin egen takt. Vuxna med Downs syndrom brukar kunna leva ganska självständiga liv. Men som barn gillar de precis som andra att leka, busa och ha kul!

Kim är en glad kille som sitter i rullstol och har en allvetande digital kompis vid namn Omni. Tillsammans förklarar de på ett tydligt och enkelt sätt vanliga funktionsnedsättningar -variationer.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2022