Utbildningsfilm Biologi

Kryp på! Spindlar

Filmen Kryp på! Spindlar berättar om spindlarna i vår natur; hur de lever, ser ut och förökar sig. Spindlarna hör till palpkäkarna, alltså spindeldjuren. Spindlarna är rovdjur. De allra flesta. De har en bakkropp och en framkropp, som förenas av en smal del som kallas pedicel. En midja. Och fyra benpar. Alltså åtta ben. Varje ben består av många delar: höft, lårring, lår, knä, skenben, ankel och fot. Och i ändan på foten, tarsen, finns det klor. Spindlarna har i allmänhet åtta ögon.

I vår värld finns många spännande varelser. Sådana som går, kryper och ålar sig fram. Men hur lever spindlarna? Var gömmer de sig? Och vilka arter finns det hos oss? Det får vi veta i den här faktafyllda filmen, som är en del i serien Kryp på!

• Produktionsland: Finland
  • Produktionsår: 2019