Utbildningsfilm Biologi

OM – synskada och blindhet

Lucy frågar Kim varför hon ska ha glasögon i skolan. Är hon synskadad? Nej. En synskadad person ser inte hälften av vad Lucy gör. Ögat är en sorts välutvecklad men ömtålig maskin. Den släpper in ljus och gör att vi kan fokusera på det vi tittar på. Tack vare synnerven kan bilderna, som formas på näthinnan, överföras till hjärnan. Men minsta fel kan vålla problem. Den som är närsynt ser lite suddigt, men bra med glasögon! Den synskadade ser former och skuggor…i kanterna....i mitten...eller med svarta fläckar. En blind ser knappt alls.. Men blinda utvecklar andra sinnen mer!

Kim är en glad kille som sitter i rullstol och har en allvetande digital kompis vid namn Omni. Tillsammans förklarar de på ett tydligt och enkelt sätt vanliga funktionsnedsättningar -variationer.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2022