Utbildningsfilm Biologi

OM – hörselskada och dövhet

Remi frågar Kim vad det innebär att vara döv. Den som är döv eller har nedsatt hörsel hör omgivningen svagt eller inte alls. Så här fungerar det. Ljud kommer först in genom örat och skapar sedan vibrationer på trumhinnan, som i sin tur skickar det vidare via tre små hörselben till (den lilla) öronsnäckan. Där stimulerar vibrationerna hörselnerven som omvandlar dem till nervsignaler. Till sist tolkar hjärnan signalerna så att vi hör. En medfödd skada eller för hög musik kan ge dålig hörsel. Men hörapparat, läppavläsning eller teckenspråk kan hjälpa!

Kim är en glad kille som sitter i rullstol och har en allvetande digital kompis vid namn Omni. Tillsammans förklarar de på ett tydligt och enkelt sätt vanliga funktionsnedsättningar -variationer.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2022