Spelfilm plus Drama, Äventyr, Barnfilm

Flyttfåglar

Att fylla år den 29:e februari är inte alltid kul tycker Cathy, speciellt inte när hon får ett fågelägg av sin pappa. När ägget kläcks och en ankunge klättrar ut får han först syn på Cathys vän Margaux. Ankungen tror nu att Margaux är hans mamma och följer således bara efter henne. Men föräldrarna låter inte Margaux behålla ankan. Hon har en muskelsjukdom och sitter i rullstol och ska snart in på sjukhus för behandling. Cathy och Margaux rymmer iväg för att rädda ankan.

Trailer

Flyttfåglar (Les oiseaux de passage/ Birds of Passage) har vunnit pris för både bästa europeiska barnfilm (ECFA) i februari och nu senast Malmö stads pris på BUFF 2016.

Denna underbara film om två flickors vänskap och deras försök att rädda en ankunge har en fin tonträff, stark dramaturgi i både manus- och bildberättande. Med teman som inkludering, vänskap, frigörelse, överbeskyddande föräldrar är detta en given succé för yngre. Vi gratulerar regissören Olivier Ringer, som tidigare är känd för On the Sly och ser med spänning fram emot hans nästa film!

A-märkt film ikon  A-märkt film

• Originaltitel: Les oiseaux de passage