Filmnavet Samhällskunskap

Att leva med funktionsnedsättning - den simmande politikern

David Lega föddes med en funktionsnedsättning som innebär bl a att han har ingen rörelse i armarna och svagare benmuskler. Han tar sig fram med en rullstol. David arbetar som politiker och har ett förflutet som OS-simmare med många segrar och världsrekord inom Paralympics. I filmen tar David upp flera grundläggande värden som ingår i skolans värdegrund och uppdrag. Detta kopplar han samman med sitt eget liv. Värdeorden som tas upp är till exempel människolivets okränkbarhet, individens frihet, alla människors lika värde. I Lgr 11 står det att ”Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse….Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av funktionsnedsättning.” Genom David Legas goda berättarförmåga och att han lyfter fram sina ”segrar” trots de fysiska hindren inspirerar tittarna att själva se sina förmågor - antingen filmen visas i skolan eller på arbetsplatsen.