Utbildningsfilm Samhällskunskap

Barnkonventionen – Merlijns rätt till skolgång

Elvaårige Merlijn är en glad och smart kille med huvudet fullt av idéer. Han är den självutnämnde kungen i sitt rum och har en bästa vän som alltid ställer upp. Men det finns ett stort problem. Merlijn är autistisk och kan inte vara med i skolan. Ett klassrum fullt med barn är för stökigt för honom. Det är därför Merlijn inte har gått i skolan på flera år. Vilken sorts skolgång kan hjälpa barn som Merlijn?

Trailer

• Barnkonventionens artikel nummer 28: Varje barn har rätt till utbildning. Grundskolan ska vara gratis.

Varje barn har rätt till ett lyckligt liv. Det är vad denna serie handlar om. Oavsett bakgrund har varje barn rätt att behandlas med respekt och att få komma till tals. FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen) antogs 1989. Enligt konventionen ska bland annat barnets bästa komma i främsta rummet i alla åtgärder som rör barn.