Hoppa över sidomeny

Densitet och tryck

Densitet beskrivs som täthet av massa och illustreras med barns experiment om vad som flyter och sjunker. Med bilder på olika kuber med samma volym men med olika massa beskrivs enheten g/cm2 samtidigt som man får se vilka kuber som flyter, sjunker och svävar.

En pooldykare visar hur gaser komprimeras av vattentryck i en mjuk, luftfylld flaska under vattenytan. Vattentryck beskrivs ingående med partikelmodell och grafiska bilder, tex. hur en kropp i vatten påverkas av tryck från alla håll.

Upptäck hur man använder hydrostatiskt tryck och kommunicerande kärl. Vet du förresten vad lyftkraft är och dess historia med Arkimedes princip? Och har du hört en av de spännande teorierna om Bermudatriangeln? Sist, går det att förklara densitet och tryck likadant oavsett om det är gas eller vätskor det handlar om?

Längd: 4-8 min

Ämne: Fysik och teknik

Fysik
Densitet och tryck – Densitet

Två barn, Sebastian och Alexander, undersöker hur man kan få ett okokt hönsägg att flyta i vatten. Begreppet densitet förklaras grundligt och demonstreras genom en jämförelse av tre kuber av olika ämnen. Det förklaras att ett ämne har samma densitet (ρ) oavsett sin storlek samt att det beräknas genom att man dividerar massa (m) med volym (V): ρ=m/V och att enheten oftast beräknas i g/cm3. Barnen demonstrerar undanträngningsmetoden och visar hur man räknar ut densitet samt enhetsomvandla ml till cm3. Barnen blir tvungna att tänka lite utanför boxen för att hitta en lösning på problemet att få det sjunkande ägget att börja flyta. De kan inte påverka densiteten hos ägget, men provar istället att laborera med vattnets densitet genom att blanda i salt.

Fysik
Densitet och tryck – Flyta, sjunka, sväva, stiga

En kropp sjunker i en vätska när dess tyngdkraft är större än dess lyftkraft. Är tyngdkraft och lyftkraft lika stora flyter kroppen, och om tyngdkraften är mindre än lyftkraften så stiger kroppen. Når kroppen vattenytan, minskar mängden undanträngt vatten och därmed lyftkraften på de delar som är kvar i vattnet. För att en kropp skall flyta behöver dess medeldensitet vara lägre än den omgivande vätskans. Man kan bygga en båt i metall och ha luftutrymmen i skrovet, om medeldensiteten av metallen och luften är lägre än vattnets så flyter båten. I programmet ges förutom exempel med båtar som flyter eller sjunker även exempel med luftballonger som svävar, stiger och sjunker. Även en vetenskaplig förklaring till varför båtar kan försvinna i Bermudatriangeln analyseras i programmet.