Utbildningsfilm Fysik

Densitet och tryck – Densitet

Del 1 av 6 i filmen Densitet och tryck.

Två barn, Sebastian och Alexander, undersöker hur man kan få ett okokt hönsägg att flyta i vatten. Begreppet densitet förklaras grundligt och demonstreras genom en jämförelse av tre kuber av olika ämnen. Det förklaras att ett ämne har samma densitet (ρ) oavsett sin storlek samt att det beräknas genom att man dividerar massa (m) med volym (V): ρ=m/V och att enheten oftast beräknas i g/cm3.

Barnen demonstrerar undanträngningsmetoden och visar hur man räknar ut densitet samt enhetsomvandlar mellan ml till cm3. De blir tvungna att tänka lite utanför boxen för att hitta en lösning på problemet att få det sjunkande ägget att börja flyta. De kan inte påverka densiteten hos ägget, men provar istället att laborera med vattnets densitet genom att blanda i salt.