Filmnavet Geografi

Kina – Svenska företag i Kina

Kina är ett av de två största ekonomierna. Sverige är globalt sett ett litet land men med relativ stort BNP. Kinas handel med Sverige är ca 3-4 procent av vår import och export. Handeln ökar varje år. I det här kunskapsklippet får vi veta mer om några stora svenska företag verksamma i Kina. LÄROPLAN - LGR 11 Syfte och centralt innehåll - Årskurs 7-9 Geografi - analysera hur naturens egna processer och människors verksamheter formar och förändrar livsmiljöer i olika delar av världen, (Syfte) - Var olika varor och tjänster produceras och konsumeras samt hur varor transporteras. - Hur människors försörjning och handelsmönster har förändrats över tid. Samhällskunskap - reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar, (Syfte) - Hur länders och regioners ekonomier hänger samman och hur olika regioners ekonomier förändras i en globaliserad värld. (Centralt innehåll)
  • Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm