Utbildningsfilm Biologi

OM – anatomiska variationer

José frågar Kim varför hans kusins ansikte ser annorlunda ut. Kim berättar att det beror på något som hände redan i mammas mage och att kusinen har gomspalt som kan opereras. Gomspalt innebär att läppen och gommen inte vuxit som de ska. Människan liknar från början ett litet grodyngel med bultande hjärta. Fostret får mänskliga drag vartefter med armar, ben, huvud. Efter nio månader har fostret utvecklats klart. Men ibland utvecklas inte fostret exakt som tänkt på grund av sjukdom, infektion eller en genetisk mutation. Det kan finnas livshotande skador, men många anatomiska variationer kan man lära sig att leva med. Som att ha armar som inte fungerar eller gomspalt som din kusin.

Kim är en glad kille som sitter i rullstol och har en allvetande digital kompis vid namn Omni. Tillsammans förklarar de på ett tydligt och enkelt sätt vanliga funktionsnedsättningar -variationer.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2022