Utbildningsfilm Biologi

Bacillakuten: Örat

Varför har vi öron? Hur kan vi höra? Vad är balans? Och vad är en vaxpropp? Programledare Petter Oest tittar djupt in i örat och barnläkaren Petter Borna hjälper till att reda ut alla barnens frågor om örat och hörseln. ”Bacillbandet”sjunger och spelar ”Lyssna lyssna nu”.

Bacillakuten är ett underhållande faktaprogram i olika delar för de mindre barnen. Vi träffar barn och läkare och lär oss om snippor och snoppar, halsen och stämbanden, barnsjukdomar och hörseln. Varför får man ont i magen? Varför blir vi ibland hesa? Vad händer i kroppen? Programledaren Petter Oest ger tips på hur du undviker att bli sjuk och hur du underlättar när du väl blivit sjuk. Det blir också experiment och besök av barnläkare.

SVT logotyp