Utbildningsfilm Biologi

OM – diabetes

Debbie undrar om Kim är rädd att få diabetes när han äter så mycket socker. Nej, så här fungerar matsmältning, insulin och diabetes. Mer godis kan ge magont och det är inte diabetes. När vi äter hamnar allt i matsmältningssystemet. Där finfördelas det tills näringsämnena tas upp, så att kroppen fungerar och vi håller oss friska. Socker ger oss energi. Om vi inte äter för mycket. Det är hormonet insulin styr hur mycket socker som blodet får.

Insulinet kontrollerar blodsockernivån, men hos diabetiker släpper insulinet ut för mycket socker. Det kallas hyperglykemi och kan skada kroppens organ. Fast det går att mäta blodsockret eller få extra insulin när kroppen behöver det. Äldre och överviktiga kan få diabetes, men även barn kan få det via genetiskt arv. För att hålla sig frisk, måste diabetiker äta klokt och få mycket motion!

Kim är en glad kille som sitter i rullstol och har en allvetande digital kompis vid namn Omni. Tillsammans förklarar de på ett tydligt och enkelt sätt vanliga funktionsnedsättningar -variationer.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2022