Utbildningsfilm Biologi

OM – blödarsjuka

Eleonor undrar om vissa aldrig slutar blöda om de skär sig. Nej, inte riktigt. Kim och Omni förklarar att vi blöder på två olika sätt. Normalt när vi skadar oss och ser blod, slutar vi blöda efter en stund och en sårskorpa bildas. Huden läker tack vare att blodplättar aktiveras så att blodet koagulerar. Då slutar det blöda. För blodplättarna skyddar och täpper igen såret så att det läker. Man kan också blöda inuti kroppen och då syns det inte. Det kallas för inre eller invärtes blödning. Men de som har blödarsjuka har få blodplättar och blöder därför mer. Fast till slut upphör blödningen och det finns hjälp att få. Den som är blödarsjuk ska ändå vara lite mer rädd om sig, för säkerhets skull.

Kim är en glad kille som sitter i rullstol och har en allvetande digital kompis vid namn Omni. Tillsammans förklarar de på ett tydligt och enkelt sätt vanliga funktionsnedsättningar -variationer.

• Produktionsland: Frankrike
  • Produktionsår: 2022