Filmnavet Religionskunskap

Islam – en överblick

”Islam – En överblick” är en översiktsfilm om islam, en av våra stora världsreligioner. Vilka centrala tankegångar finns inom islam och hur tar de sig uttryck i vardagen? Vilken betydelse har t.ex. de heliga skrifterna för en muslim? Vad tror man på som muslim och hur viktig är tillhörigheten för muslimerna? Filmen tar också upp islams uppkomst, spridning och geografiska utbredning samt viktiga muslimska ritualer och högtider.

Tänket bakom Filmserien: fördomar bekämpas genom kunskap! Syftet bakom filmerna är att öka kunskapen om världsreligioner hos eleverna och därmed minska klyftor mellan människor inom Sverige och globalt.

Filmserien ”Världsreligionerna - En överblick” är en filmserie i religion för årskurs 6 och uppåt och bygger på läroplanen för grundskolan Lgr 22. Varje film har ett tema som utgår från syftesbeskrivning och det centrala innehållet inom ämnet religion. Filmserien tar upp frågeställningar och belyser dem från olika perspektiv, till exempel det akademiska BBB, Believe, Belong and Behave (Tro, Tillhörighet och Göra). I filmerna deltar representanter för religionerna, både vuxna, ungdomar och andliga ledare. Religionsvetare deltar i syfte att belysa frågeställningarna utifrån ett vetenskapligt perspektiv. Förhoppningen är att filmerna bidrar till en fördjupning av kunskap om världsreligionerna samt ger inspiration till samtal och resonemang om religionernas betydelse för oss människor och vårt samhälle.

• Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm