Filmnavet Religionskunskap

Islam – heliga skrifter

Dagligen omges vi av skrifter. Vi stöter på skrifter hemma, i skolan, på idrottsplatsen – ja, överallt! En skrift är något som är skrivet och vill säga något. Men vad är då en helig skrift? I filmen får vi reda på vilka de heliga skrifterna är inom islam. Vi får veta mer om Koranen och Haditherna. Vi möter företrädare för islam som berättar om hur de använder de heliga skrifterna. I filmen får vi också träffa ungdomar som uttrycker vad de heliga skrifterna betyder för dem. Dessutom möter vi religionsvetare som också resonerar kring filmens frågeställningar:

• Vilka heliga skrifter finns inom islam.
  • Hur tar islams centrala tankegångar sig uttryck i Koranen och de andra heliga skrifterna?
  • När och hur kom Koranen och de andra heliga skrifterna till?
  • Hur används Koranen och de andra heliga skrifterna idag?
  • Vad betyder de heliga skrifterna för en muslim?
  • Vilket genusperspektiv genomsyrar de muslimska heliga skrifterna?

Om filmserien INblick i världsreligionerna:
Syftet med filmserien “INblick i världsreligionerna” är att ge eleven djupare kunskaper om och ökad förståelse för andra religioner. Filmserien ska inspirera till att jämföra och resonera kring religionerna. En unik filmserie med filmer om de fem världsreligionerna ur ett svenskt perspektiv.