Filmnavet Samhällskunskap

Mitt perspektiv – Näthat

“Mitt perspektiv” är en filmserie som utgår ifrån självupplevda händelser av våld; fysiskt, psykiskt och sexuellt på högstadiet och gymnasiet. Filmerna syftar till att öka medvetenheten om vad våld är samt vilka konsekvenser våld har och att vi alla kan göra något för att minska på våldet som sker på skolan, hemma och på nätet. Åskådarperspektivet är ett genomgående tema i filmerna och tittaren tränas i att gå ifrån en passiv åskådare till en aktiv åskådare genom att agera proaktivt och aktivt vid våldssituationer, såsom trakasserier, kränkningar, utfrysning, skojbråk m.m. i skolan, hemma och på nätet. Filmerna belyser vikten av att ständigt jobba normkritiskt och att upptäcka vilka begränsande normer som finns på skolan, samhället och på nätet– som gör att människor inte kan vara de personer de vill vara, samt syftar till att förändra de normer som skapar diskriminering och utsatthet och exkludering. I filmen behandlar ungdomar ämnet "Näthat" och berättar sina självupplevda historier. Varför är det lättare att förnedra någon över nätet än att säga det till personen i verkligheten? Vi tar en titt på fenomenet och tar reda på om det är värre idag än för tio år sedan. Hur gör man om man blir utsatt och vad kan hända med den som kränker? “Alexandra” berättar om hennes aktiva tid på internetforum och hur hon en dag började bli förföljd och utsatt av en nätstalker. "Adel" berättar om hur han bedrev en populär Youtube-kanal, men som han sedan la ner på grund av allt hat han fick online. Han berättar vidare om hur han, för att lyfta sitt egna låga självförtroende, valde att skriva elaka saker till tjejer på hans skola på sociala medier. I “Marcus historia” berättar han själv om hur han blev mobbad av sin tjej och i ett förvirrat, osäkert tillstånd skrev hemska saker om och till henne på sociala medier. Han berättar om polisanmälan och hur det gick till när han blev anmäld.
  • Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm