Filmnavet Samhällskunskap

Mitt perspektiv – Fysiskt våld

“Mitt perspektiv” är en filmserie som utgår ifrån självupplevda händelser av våld; fysiskt, psykiskt och sexuellt på högstadiet och gymnasiet. Filmerna syftar till att öka medvetenheten om vad våld är samt vilka konsekvenser våld har och att vi alla kan göra något för att minska på våldet som sker på skolan, hemma och på nätet. Åskådarperspektivet är ett genomgående tema i filmerna och tittaren tränas i att gå ifrån en passiv åskådare till en aktiv åskådare genom att agera proaktivt och aktivt vid våldssituationer, såsom trakasserier, kränkningar, utfrysning, skojbråk m.m. i skolan, hemma och på nätet. Filmerna belyser vikten av att ständigt jobba normkritiskt och att upptäcka vilka begränsande normer som finns på skolan, samhället och på nätet– som gör att människor inte kan vara de personer de vill vara, samt syftar till att förändra de normer som skapar diskriminering och utsatthet och exkludering. I filmen behandlar ungdomar ämnet fysiskt våld och berättar sina självupplevda historier. Hur är det att växa upp och bli misshandlad av sin familj, klasskamrater eller partner? Här beskrivs känslan då man behöver slåss, fast man inte vill... för att passa in och göra intryck. “Frida” berättar om den gången hon blev slagen blå och blodig av sin äldre pojkvän när hon gick på högstadiet. Hon berättar om varningssignaler, avundsjuka, rädslan och hennes anmälan, som hon inte vågade slutföra. Adels berättelse handlar om hur han dagligen utsattes för fysiskt våld och hur han idag ångrar att han inte sa ifrån, men vilket ansvar har ett offer att göra det? Kunde ingen annan ha hjälpt honom?
  • Produktionsland: Sverige
  • Bolag: HamarkFilm