Film och Skola – utbildningsfilm

Film och Skola - utbildningsfilm dekorativ bild

Film och Skola - utbildningsfilmer dekorativ bild

• På Film och Skola – utbildningsfilm finns fler än 1800 utbildningsfilmer, kopplade till skolans läroplaner och ämnen. Filmerna kan ses dygnet runt under hela året så att du som lärare kan förbereda lektioner när det passar dig.

• När du är inloggad ser du handledningarna lättåtkomliga under respektive film. I de gedigna handledningarna, på senare år skrivna av ämneslärare, finns ett referat, förslag på övningar före och efter visning, tips, länkar och koppling till läroplan. Det gör det enkelt att förbereda. Du kan också planera filmvisningen genom att skapa filmklipp välja textning och spara favoriter.

• Leta efter film genom att filtrera utifrån ämne, målgrupp och speltid eller få inspiration till filmval via sajtens temasidor. Du kan också söka via  förstoringsglaset vid  "Filmtjänster" i toppmenyn. Kom ihåg att träffar syns under respektive filmtjänst! Läs mer här Så söker du film

• På sajten finns möjlighet till elevkonto för tjänsterna Utbildningsfilm och Spelfilm plus.

• Utbildningsfilmerna fungerar på PC, Mac och på Chromebook samt på de flesta plattformar, som smarta mobiler och läsplattor.

Fyll i din skolas uppgifter om du önskar en prisförfrågan.
Anmäl dig till en 30-dagars kostnadsfri provmånad för utbildningsfilmerna.

Tipsprova samtidigt som dina kollegor, för att sedan utvärdera tjänsten tillsammans! Provperioden förlängs inte automatiskt.

Om din skola redan har avtal med en AV-central:
Även AV-centraler kan teckna abonnemang med Film och Skola. Om ni är intresserade av Film och Skolas webbtjänst rekommenderar vi er att vända er till er AV-central med önskemål om webbtjänsten. Det kan ni göra också om ni under en provmånad har sett enstaka filmer som ni skulle vilja önska att AV-centralen köper in från oss.