Fördelar med Film och Skola

lärare framför elever, dekorativ bild

• En strömmande helhetslösning för skolan
    Med Film och Skola kan din skola få en helhetslösning med strömmande utbildningsfilm och spelfilm, med stor bredd och kvalitet.
  • Fler än 2200 utbildningsfilmer finns anpassade för skolans ämnen och åldersgrupper, från förskola till vuxenutbildning. Du hittar dem under rubrikerna "Utbildningsfilm" och "Filmnavet".
  • Alla lärare får tillgång
    Med Film och Skola får alla lärare på skolan egen inloggning och samma tillgång till alla filmer i abonnemanget ni har valt.
  • Elever kan få elevkonto
    Till tjänsterna Utbildningsfilm och Spelfilm plus erbjuder vi elevkonton.
  • Kvalitativa handledningar
    Till utbildningsfilmerna finns handledningar, gjorda av av ämneslärare, med innehållsbeskrivning, diskussionsfrågor och övningar kopplade till läroplanerna. Även spelfilmer har ibland handledningar. Som lärare kan du också förbereda genom att skapa klipp.
  • Enkel att använda och kunnig support
    Med Film och Skolas årsabonnemang för utbildningsfilm och spelfilm kan du titta på hur många filmer du vill. Utan administration, leveranstider och upphovsrättsproblem. Filmtjänsten är lätt att förstå och använda.
  • Utbud med kvalitet och bredd
    Våra utbildningsfilmer kommer från leverantörer som SVT, BBC, svenska filmare och utländska läromedelsproducenter. Våra spelfilmer kommer från stora  amerikanska och nordiska filmbolag samt independentbolag. Dessutom gör vi egna inköp film från filmfestivaler – allt för att åstadkomma ett utbud med ännu större kvalitativ bredd.
  • Utbud som uppdateras
    På vår filmtjänst finns ett mycket stort utbud att botanisera i. Nya titlar tillkommer säsongsvis och utbudet uppdateras löpande tack vare våra fasta avtal med de flesta och största filmbolagen.
  • Startsidan
    Håll utkik på startsidan där vi ett par gånger i månaden tipsar om intressanta filmer i vårt utbud, ofta med ett aktuellt tema.
  • Temasidor
    På sajten har vi samlat relevanta titlar under olika teman som mobbning, hållbar utveckling, bok och film med mera. Du hittar dem enkelt via ”Tema” i toppmenyraden.
    På vår Facebooksida tipsar vi regelbundet om filmer, ofta kopplade till dagsaktuella händelser.
  • Upphovsrätt
    För en skola innebär ett samarbete med oss att du följer upphovsrättslagen. Filmarna får betalt för sitt arbete och kan fortsätta producera film av hög kvalité.
  • Anslut via lärplattform
    Om du har Skolfederation eller Skolon har Film och Skola redan gjort förberedelser så att du kan ansluta via dem.