Spelfilm plus Drama

2 flickor

Achu och Anagha bor i Indien och går i sjätte klass. Trots olika social bakgrund är de bästa vänner, och en dag bestämmer de sig för att i smyg åka iväg till havet och en galleria. Utflykten får oväntade konsekvenser och flickorna inser hur de behandlas annorlunda än pojkar och män – just för att de är flickor. En kämpaglöd väcks till liv, och vännerna tänker inte ge sig utan strid.

Om orättvisa villkor för flickor i Indien och två vänner som vill göra det som pojkar får. Kan väcka mellanstadiebarns intresse för internationella kvinnofrågor samt en bra ingång till att diskutera sexuella trakasserier. Passar för visning på till exempel FN-dagen eller kvinnodagen den 8 mars. Handledning finns. Visades på BUFF 2016.

Trailer

A-märkt film ikon  A-märkt film