Utbildningsfilm Samhällskunskap/värdegrund

Barnkonventionen – Hur Ky blev Niels

Fyrverkerier, löpning och fotbollsträning gör Niels lycklig. Men han har varit olycklig i flera år för att han föddes i en flickas kropp. Förra sommaren vågade Niels, som då kallades Ky, äntligen berätta för sina föräldrar att han är en pojke. Han vill byta namn till Niels och har en kompis som heter Stelle och som föddes i en pojkes kropp. På deras nya skola berättar de för klassen att de är transpersoner. För Ky blir det början på ett nytt liv som Niels.

Trailer

Hur Ky blev Niels handlar om att hitta sin identitet, om rätten att vara sig själv, om flickor och pojkar och hormo­ner och andra förvirrande ting.

• Barnkonventionens artikel nummer 8: Varje barn har rätt att behålla sin identitet.

Varje barn har rätt till ett lyckligt livDet är vad denna serie handlar om. Oavsett bakgrund har varje barn rätt att behandlas med respekt och att få komma till tals. FN:s konvention om barnets rättigheter (barnkonventionen) antogs 1989. Enligt konventionen ska bland annat barnets bästa komma i främsta rummet i alla åtgärder som rör barn.