Spelfilm plus Dokumentär

På väg till skolan

De bor på fyra avskilda hörn av vår planet och delar en törst efter kunskap. De själva och deras familjer vet att utbildning är avgörande inför framtiden, kanske till och med för deras överlevnad. Från de farliga savannerna i Kenya till de slingriga stigarna i Marockos Atlasberg, från den tryckande hettan i södra Indien till de vidsträckta och svindlande platåerna i Patagonien har dessa barn samma mål och en dröm om att nyckeln till framgång är utbildning.

Jackson, Zahira, Samuel and Carlito är hjältarna i På väg till skolan. Vi får se vad dessa fyra elever dagligen måste konfronteras med för att ta sig till skolan. De får övervinna enorma avstånd över förrädiska landskap innebärande allt från skavsår till möten med ormar och elefanter. Genom att ta steget utanför hemmet lämnar de också barndomen bakom sig och får se ny värld öppna sig.

Pascal Plisson är känd för sina dokumentärfilmer om vår jords mest utmanande områden. Med På väg till skolan vann han pris för bästa dokumentärfilm vid franska Cesar Awards 2014.

Globala målen 4 - God utbildning för alla

Denna film berör globala målen:

4: God utbildning för alla
Säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla

Globala målen

• Produktionsland: Frankrike/Kina/Sydafrika/Brasilien