Spelfilm plus Dokumentär

Den stora dagen

Pascal Plisson (På väg till skolan) tar oss igen till fyra av världens utsatta områden och låter oss möta fyra nya barn. Denna gång följer vi barnen när de försöker överkomma sina utbildningsmässiga och fysiska prövningar för att nå sina mål och kanske kunna ändra sina liv radikalt.

Plisson skapar intima porträtt och visar unga på svåra platser i världen som uppnår fantastiska saker! Albert i Havanna hoppas på att boxa sig i in den Nationella sportakademin, Nidhi i Benares i Indien studerar dag och natt för att komma in på ett matteprogram, Tom i Uganda studerar faunan i den stora nationalparken och vill kunna certifiera sig som parkvaktare och Deegii i Mongoliet tränar hårt för att bli en professionell gymnast.

• Originaltitel: Le Grand Jour
  • Produktionsland: Frankrike