Utbildningsfilm Samhällskunskap/svenska

Yttrandefrihet – undersöks av Platengymnasiet

Vad innebär yttrandefriheten för demokratin och samhället? En gymnasieklass på Platengymnasiet i Motala gör en film för att svara på lärarens fråga. De intervjuar poliser, journalister och experter och förklarar samtidigt hur yttrandefriheten regleras i grundlagarna, vad man har rätt att uttrycka för åsikter och vilka som är straffbara att framföra.

Genom besök på bland annat Bokmässan 2017 belyses varför yttrandefrihet är viktigt i en demokrati, men också vilka utmaningar som demonstrationsfrihet, populism och sociala medier medför för samhället.

Medverkar gör förutom elever bland annat Nils Funcke, expert på yttrandefrihetsfrågor, och Anna Hedenmo, journalist och programledare på Sveriges Television.