Utbildningsfilm Värdegrund

Min hudfärg – Shazmeen

Shazmeen vars föräldrar kommer från Pakistan har svårt att kombinera sin muslimska kultur hemifrån med livet med kompisar. När de i skolan läste om 11 september-attacken och senare när hon började bära sjal blev hon utsatt. Men skolan och hennes skrivande stärkte henne genom åren.

Min hudfärg är en animerad dokumentärserie som lyfter sex brittiska ungdomars utsatthet för rasism under uppväxtåren. Det är deras egna berättelser som beskriver känsliga situationer och ord. Samtidigt ser vi deras styrka och handlingskraft, tack vare en trygghet i antingen vänner, familj eller skola. Observera att det här är ingen dyster serie utan den är engagerande och hoppfull och ett bra underlag för att diskutera rasism och människomöten i vår vardag.

Eftersom det är känsliga berättelser med känsliga ord som kan vara ”triggers” är det bra om läraren ser filmen innan visning för att säkerställa att ingen elev upplever filmen stötande.

Detta avsnitt berör det globala målet 10:3  Säkerställ lika rättigheter för alla och utrota diskriminering.

Globala målen - minskad ojämlikhet    Globala målen