Utbildningsfilm Värdegrund

Raskortet

Hur är det att vara svart i Sverige – landet med en självbild som världens mest toleranta och fördomsfria?

Filmaren Osmond Karim låter människor dela med sig av sin verklighet; av erfarenheter och historier som rör och berör, förträngts och förnekats. Afrosvenskarnas berättelser vittnar om en helt annan verklighet än den gängse.

Trailer

Svensk dokumentär från 2014 av Osmond Karim och Malin Holmberg-Karim.

”Filmen handlar om att vara svart i Sverige. Jag vill plocka fram historierna. Låta människor berätta om sina erfarenheter. På sina egna villkor. Rakt in i kameran.” Osmond Karim

Sagt om Raskortet:”Negerboll är inget skojigt namn på chokladboll, det är rasism. Det borde redan ett barn förstå. Därför borde SVT:s lysande dokumentär Raskortet visas i varje skola.”
Fredrik Virtanen

”Tack, tack, tack för att denna filmen gjorts!! Raskortet träffar mej mitt i själen.”
Jason Diakité, alias Timbuktu